Zoeken in deze blog

vrijdag 8 april 2016

Jingle all the way!

Om de kerstsfeer écht af te sluiten, nog een laatste lekkere kerstblog...
In de kerstvakantie bakte ik namelijk koekjes. Véél koekjes! Ik heb ze als kadootje uitgedeeld aan de twee peters van Tijn en aan de grootouders. Dan was er nog wat over van de berg koekjes. Die heb ik gebruikt om iemand te vragen of hij de peter van ons volgende kindje wou worden! En gelukkig zei hij ja :)

Rudolf the red nosed reindeer, heel leuk om te zien maar wat een werk om ze te maken!
Mijn versie van mijn favoriete koekjes: afgewerkt met chocolade en kokosschilfers!
Extra feestelijk, met gekleurde hagelslag erop! 



Bovenstaande koekjes maakte ik volgens het recept van de Koekjesfee. Het zijn echt lekkere koekjes, maar niet zo vol van smaak als boterkoekjes... Ze houden bij het bakken wel heel mooi hun vorm!

Voor wie interesse heeft: het recept!

Ingrediënten:
- 200 g boter (op kamertemperatuur)
- 200 g suiker
- 1 eetlepel vanille-extract (of citroen- of sinaasappelrasp, kokos, kaneelpoeder, speculooskruiden, cacaopoeder, nootjes, ...)
- 1 ei
- 400 g bloem voor patisserie

Werkwijze:

- Boter en suiker mengen tot een zalvige massa
- Vanille-extract toevoegen
- Het ei bij de boter mengen en nadien de bloem. Laat het deeg nu een halve dag rusten in de koelkast.
- Oven voorverwarmen op 180°C
- Werkvlak en deeg met bloem bestrooien en deeg uitrollen tot ongeveer 1/2 cm dik. Indien nodig nog wat bloem door het deeg kneden (als het te plakkerig is)
- Koekjes uitsteken
- Koekjes op de bakplaat leggen met wat plaats tussen. Omdat de koekjes niet uitzetten, moet er niet veel plaats tussen zijn. Ze mogen mekaar niet raken.
- Plaats ongeveer 13 min in de oven, tot de randjes goudbruin zijn.
- Leg de koekjes met een spatel op een rooster. Ze worden harder met het afkoelen.
- Als ze afgekoeld zijn, kan je ze decoreren.


Bovenstaande koekjes maakte ik met de koekjesspuit. Dat is ZO leuk om te doen, en verslavend ook! Met een mals deegje en een koekjesspuit maak je echt in een handomdraai de mooiste koekjes. Geef toe, als je deze ziet, zou je toch denken dat daar uren werk in zit?
Maar niks is minder waar: vanaf het maken van het deeg tot de laatste koekjes uit de oven halen, tel ik exact 60 minuten. En met het decoreren kan je echt alle kanten op. Ik gebruikte hier chocoladedrops, geconfijte kersen (in twee gesneden) en de bekende discobolletjes voor op kinderijsjes. Maar je kan ook gaan voor puur natuur, rozijnen, hagelslag, ...

Deze koekjes zijn SUPERlekker, maar helaas ook heel erg broos. Ze breken makkelijk, wat wel jammer is van het mooie ontwerp. Gelukkig blijven ze gebroken ook heel smakelijk ;)

Tot slot nog een overzichtje van de koekjes én een foto van hoe ik ze verpakt heb...



En, wie heeft er nu zin in zelfgebakken koekjes? :)

1 opmerking:

  1. Wauw, dat zijn prachtige koekjes ! ik kan ze bijna proeven ;-)
    Proficiat met de baby !
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen