Zoeken in deze blog

vrijdag 13 oktober 2017

Noa, oftewel... Belgische naaisels!

Het zou straf zijn als iemand het nog niet gezien heeft: Stik Belgique! Aangezien Marjolein van Flaflinko 5 jaar aan het naaien is, vond ze dat - terecht - een reden voor een feestje! Ze riep de maand oktober uit tot Stik Belgique: een oproep om zoveel mogelijk met Belgische patronen te naaien, en eventueel ook met Belgische stofjes.

We zijn al bijna in de helft van oktober, dus tijd om te laten zien dat ik ook Belgisch naai!

Deze zomer maakte ik twee shorten met het superleuke en mooie patroon van Compagnie M., de Noa-broek. Echt een fijn patroon om met mooie katoentjes aan de slag te gaan. Je kan het sober houden of eens gek doen door er een opvallend patroontje in te verwerken.

Ik koos twee maal voor sober, een beetje tegen mijn aard in ;)

Het testbroekje maakte ik van dezelfde lichte streepjesstof als het pof-shortje in mijn vorige post.


 In zijaanzicht zie je dat ik de patroondelen in verschillende richtingen heb geknipt, zodat de streepjes niet allemaal mooi dezelfde kant op gaan.

Het patroon schrijft voor dat je onderaan twee maal een omslag doet en dan vastnaait. Dat kwam bij mij wat kort uit, dus ik zette er een dubbelgevouwen strook aan, zoals je bij boordstof doet. Ook hier knipte ik in omgekeerde richting.


En ondanks het dunne stofje, was het een prima speelshort!

Zoals ik bovenaan al zei, was dit mijn test-short! Want degene die ik keihard wou maken, was de onderstaande...
 Ik ga schaamteloos mee in de hele cactus-hype!

 Voor de flap van het zakgedeelte en voor de tailleband gebruikte ik de achterkant van de stof. Een van de beste tips die ik ooit vond op diverse blogs. Zo krijg je een harmonieus geheel (en het scheelt weer veel tijd in het zoeken naar een match met andere stofjes!).
Tijdens het in mekaar zetten liep er wel even iets mis... ik was namelijk van plan om de stof boven het zakje ook in de achterkant te doen en dat vergat ik eventjes. Maar och, zo is het ook mooi!

 Ik kocht bij de cactussenstof ook een superzacht effen (mêlée-)stofje bij Madeline en maakte daar een t-shirt van. Mijn cameo zorgde ervoor dat de t-shirt bij de broek paste. De flockfolie had ik nog liggen paste wonderwel bij de boordstof en de short!

Het geheel kon dienen als verjaardagsoutfit!



Zoals ik al zei, is de Noa-broek een superleuk patroon, omdat je er echt creatief alle kanten mee op kan. Ik ga er zeker ook een lange broek mee maken!

1 opmerking: